تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 13:47
62 بازدید
کد خبر : 1670

جنس ایرانی با لوگوی خارجی

جنس ایرانی با لوگوی خارجی
فروشندگان بازار امین‌حضور می‌گویند بازار آنها طی یک‌سال اخیر با رکود بسیار شدیدی روبه‌رو شده و کسب‌وکارشان به‌نوعی خوابیده است. آنها وجود انحصار در بازار، وضع قوانین خلق‌الساعه، کاهش قدرت خرید مردم و مالیات‌های سنگینی که از فروشندگان گرفته می‌شود را علت اصلی نابسامانی وضعیت فعلی خود می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری نبض ایرانی و به نقل از روزنامه صبح نو، اوایل ماه گذشته بود که در جلسه بررسی وضعیت تولید و قیمت لوازم‌خانگی، معاون اول رئیس‌جمهور بر افزایش حجم تولید لوازم‌خانگی به‌عنوان یک ضرورت در جهت رونق بخشیدن به این صنعت تأکید کرد و افزود: «افزایش نامتعارف قیمت‌ها هیچ‌گاه نمی‌تواند به رونق تولید کمک کند، بلکه افزایش حجم تولید و ارتقای بهره‌وری است که منجر به کاهش قیمت تمام شده، بهبود کیفیت و رضایتمندی خریداران خواهد شد.» محمد مخبر در این جلسه، تقویت تولید داخلی را از اولویت‌های اصلی دولت برشمرد و گفت: «رویکرد جدی دولت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تقویت بخش تولید لوازم‌خانگی است تا علاوه بر تأمین نیاز داخلی، زمینه توسعه صادرات نیز فراهم شود.»

با این حال بد نیست بدانیم که با روی‌کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا و لغو توافق برجام توسط وی، بسیاری از شرکت‌های بزرگی که در ایران حضور داشتند، از کشورمان خارج شدند به‌طوری‌که شرکت‌هایی از جمله ال‌جی، سامسونگ و بوش نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
به همین دلیل و بر اساس گفته تمامی مسئولان صنفی اتحادیه لوازم‌خانگی، کارشناسان این صنعت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی محصولات و لوازم‌خانگی موجود در بازار قاچاق یا تقلبی است.
اما آنچه مهم است و باید بررسی شود، این است که چرا با وجود این امر مبرهن، دستگاه‌های متولی بازرسی و نظارت بر بازارها هیچ‌گونه ممانعتی از فروش این محصولات نمی‌کنند؟ سوال دیگر این است که آیا واردات این حجم از لوازم‌خانگی خارجی به بازار کشور و توزیع آن توسط کولبران صورت می‌گیرد؟
از طرف دیگر طی سال جاری و در سال موسوم به مهار تورم، لوازم‌خانگی تنها در چهار ماه اخیر بارها افزایش قیمت را به خود دیده است، این در حالی است که هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت این محصولات به آنها داده نشده است.
به همین منظور خبرنگار «صبح نو» به بازار امین‌حضور سری زده و به گفت‌وگو با چند تن از فروشندگان و مسئولان اتحادیه‌های مرتبط با لوازم‌خانگی پرداخته است.

فروشندگان چه می‌گویند؟
یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با «صبح نو» می‌گوید در چهار ماه اخیر نسبت به سال گذشته، فروشش ۴۰ درصد کمتر شده است.
وی عنوان می کند: «سازمان امور مالیاتی تا ۳۱ تیرماه از همه ما اظهارنامه مالیاتی دریافت می‌کنند، این در حالی است که عدد مورد نظرشان را به‌صورت سنتی دریافت می‌کنند و شکایت‌ها به جایی نمی‌رسد.»
یکی دیگر از فروشندگان در بازار امین‌حضور به گفت‌وگو ورود کرده و می‌افزاید: «این‌که هم‌صنف ما با جعل مارک لوازم‌خانگی ایرانی خود محصولش را به اسم سامسونگ، ال‌جی و بوش به مصرف‌کنندگان غالب می‌کند سبب شده بازار کساد شود.»
وی عنوان می‌کند: «متأسفانه این افراد در سایت‌ها نیز خود را به‌عنوان خریدار کارتن لوازم خارجی معرفی کنند تا با خرید این کارتن‌ها، اجناس جعل کرده خود را به مشتریان بفروشند.»
این فروشنده لوازم‌خانگی خارجی می‌گوید: «با هماهنگی که در بنادر جنوبی انجام می‌دهیم به‌راحتی برندهای مختلف لوازم‌خانگی را از مرز گمرک وارد کرده و به بازار امین‌حضور می‌آوریم، لکن در بازار شاهد آن هستیم که برخی افراد از اعتماد مشتریان سوءاستفاده می‌کنند.»
این فروشنده اظهار می‌کند: «همکاران ما اکثر یخچال‌های دوقلوی ایرانی را به مارک سامسونگ تغییر داده یا ماشین لباسشویی‌های ایرانی را با مارک بوش و ال‌جی جابه‌جا می‌کنند، به همین دلیل به‌عنوان مثال اگر قیمت واقعی لباسشویی بوش ۴۰ میلیون باشد، آن را ۳۰ میلیون به مشتریان می‌فروشند، درحالی‌که قیمت واقعی ماشین لباسشویی ایرانی همان ۱۵ تا ۲۰ میلیون بوده است و از این راه ۱۰ میلیون سود کسب می‌کنند.»
وی می‌گوید: «از طرف دیگر این امر سبب شده فروشندگان لوازم خارجی که برندهای جعلی به فروش نمی‌رسانند، بازارشان کساد شود، چون طبیعتا مشتریان خوش‌خیال، اجناس با قیمت پایین‌تر را خریداری می‌کنند.» این فروشنده نکاتی جالبی را عنوان کرده است به‌طوری‌که وی در پاسخ به این سوال که چرا گزارش این فروشندگان تحویل مراجع قضایی نمی‌شود، می‌گوید: «به برخی افراد مرتبط با اتحادیه این موضوع اطلاع داده شده است اما در نهایت گزارشی از این مشکلات ارائه نشده و موضوع همچنان بدون تعیین تکلیف مانده است.»
یکی دیگر از فروشندگان بازار لوازم‌خانگی در خصوص گرانی این محصولات می‌گوید: «اکثر شرکت‌های لوازم‌خانگی ایرانی محصولات خود را به یک یا نهایتا دو نفر می‌فروشند و آنها کل محصولات را به فروشندگان عرضه می‌کنند، به همین دلیل از ابتدای سال تاکنون سه مرتبه قیمت لوازم‌خانگی افزایش یافته و طبیعتا از میزان مشتریان بازار کاسته شده و بازار به حالت کسادی و رکود حرکت کرده است.»
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت مصوب لوازم‌خانگی و نظارت‌ها بر بازار نیز می‌افزاید: «نظارتی بر بازار نیست و قیمت‌ها به‌صورت دل‌به‌خواهی توسط شرکت‌های تولیدکننده و انحصارگران بازار تعیین می‌شود و فروشندگان نمی‌توانند دخل و تصرفی به جز سود معقول خود داشته باشند.»

مشتریان چطور جنس تقلبی و قاچاق را تشخیص دهند؟
شناسه کالا و استعلام آن در سامانه جامع تجارت، ابزار تفکیک کالای اصیل از کالای غیراصیل است؛ به‌عبارت‌دیگر در حال حاضر می‌توان ادعا کرد که هر کالایی که شناسه داشته باشد و مشخصات آن با نتیجه استعلام در سامانه جامع تجارت تطابق داشته باشد، به‌صورت قانونی تولید یا وارد کشور شده است. بنابراین پر واضح است که شناسایی کالاهای قاچاق و تقلبی نه‌تنها از طریق بررسی برند آن برای دستگاه‌های نظارتی و انتظامی میسر است، بلکه بازرسان این دستگاه‌‎ها می‌توانند با بررسی شناسه کالا، از اصالت کالاهای عرضه شده در بازار مجازی و فروشگاه‌های سطح شهر نیز اطمینان حاصل کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.