تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 15:32
88 بازدید
کد خبر : 1538

واردات لاک‌پشتی خودرو

واردات لاک‌پشتی خودرو
صبح نو واردات لاک‌پشتی خودرو هفته گذشته بود که گمرک رسما اعلام کرد که در سه ماه نخست سال جاری تنها 283 دستگاه خودرو به ارزش 5 میلیون و 600 هزار دلار وارد کشور شده که عمده این خودروهای وارداتی نیز «آمبولانس» و خودرو‌های سواری با برند «ZOTYE»، «چانگان» و «بنز» بوده است. این در حالی است که دولت سیزدهم، وعده داده بود که 200 هزار خودرو وارد کشور شود؛ به طوری که در سال 1401 حدود 100 هزار دستگاه خودرو و در فصل بهار نیز به همین میزان واردات خودرو از گمرکات کشور صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری نبض ایرانی و به نقل از روزنامه صبح نو، قرار بود عمده واردات خودرو توسط شرکت پارس خودرو صورت گیرد و شرکت‌های «پاکرو سبز قشم» و «مهندسی مانی مهر آب خاک» نیز پس از آن، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و چهارم جدول واردات سواری قرار دارند.
با این حال آمار گمرک خود حاکی از آن است روند واردات بسیار لاک‌پشتی بوده و آنطور که رسانه های وابسته به دولت واردات این محصول را در بوق و کرنا می کردند، خودرویی وارد نشده است.
از طرف دیگر، خبرهای حاکی از آن است هم اکنون نیز میزان خودروهای در شرف واردات از مرز ۸۰۰ دستگاه خودرو نیز تجاوز نکرده و نباید امیدی به واردات گسترده این محصولات به بازار و تاثیر آن بر تنظیم قیمت خودرو داشته باشیم.
به همین دلیل باید طی سالهای آینده نیز شاهد یکه تازی و انحصار ایران خودرو و سایپا و عرضه خودروهای بی کیفیت داخلی در بازار باشیم، امری که نارضایتی مصرف کننده را در پی دارد، این در حالی است که با زمزمه خبر واردات خودرو اندک امیدی در بین این قشر برای تاثیر گذاری در بازار بود.
به عبارت دیگر، در وضعیت فعلی خودروسازان با وجود سهم اندک‌شان در تولید ناخالص داخلی، همیشه در راس هرم شعار حمایت از تولید داخلی قرار دارند و این شعار را ابزاری برای ایجاد انحصار کرده اند، به خودی خود نشان می‌دهد که موضوعاتی مهم و اساسی مانند توسعه و رقابت به سادگی قربانی سود عده‌ای خاص می‌شود. بماند که این عدم توسعه سال‌هاست با جان و مال مردم بازی کرده و بازاری را به ارمغان آورده که چیزی جز دردسر برای مردم ندارد.

خبردرمانی، باعث کاهش قیمت خودرو شده نه واردات!
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با «صبح‌نو» در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو در کشور، اظهار کرد: طبق آمار رسمی که گمرک منتشر کرده واردات خودرو در بهار سال جاری به کمتر از ۳۰۰ دستگاه رسیده که این خودروها شامل برند «چانگان» و برند «زوتی» هستند و تعدادی آمبولانس «مرسدس بنز» نیز وارد شده که عموما «اسپرینتر» بوده و به مصرف هلال احمر خواهد رسید و خودروی سواری نیست.
وی می‌افزاید: با این حال حتی اگر تمامی دستگاههای خودروی وارداتی نیز سواری بود هم نمی توانست در بازار تاثیری داشته باشد، به طوری که این بازار از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون در موضوع خودروهای داخلی، خارجی و چینی اصلاح قیمت و روند ریزشی را سپری کرده است.
فرزانه در ادامه خاطرنشان‌ کرد: بخشی از این ریزش به دلیل مسائل ارزی(افت محسوس قیمت ارز) و بخش دیگر به دلیل تاکید بر دستوری بودن قیمت خودرو صورت گرفته است، چون باید به صورت دستوری قیمت‌ها کاهش و یا ثبات داشته باشند.
این کارشناس بازار خودرو تاکید می‌کند: در چند وقت اخیر بازار خودرو با تنش خودرویی روبرو بوده که این امر به کمبود این محصول و کاهش تولید آن بر می گردد و می‌توان گفت عرضه و تقاضای آن به هم خورده است.
وی به عوامل دیگر تاثیر گذاری بر کاهش قیمت خودرو در دو ماه اخیر پرداخت و اظهارنمود: پمپاژ اخبار مثبت طی چند ماه گذشته یا همان خبردرمانی نیز تاثیر زیادی در کاهش قیمت خودرو داشته است به طوری که اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام توسط ایران و آمریکا، احیای روابط ایران با عربستان و تلاش برای احیای این روابط با مصر تاثیر مثبتی داشته است.
فرزانه می‌گوید: نبض اقتصاد و نبض دلار وابستگی کامل با اخبار سیاسی و روابط بین المللی دارد، اما مقدار تورم در بازار خودرو، بیش از قیمت اصلی آن است به همین دلیل در حال حاضر قیمت به صورت دستوری کنترل می‌شود.
این کارشناس بازار خودرو عنوان‌کرد: با توجه به کاهش قیمت‌ها و رکورد عمده در بازار خودرو و با توجه به داده‌های اقتصادی نیمه اول شهریور، این بازار دچار نوسانات خواهدشد.
وی در ادامه در خصوص واردات خودرو نیز می‌گوید: تا یک ماه دیگر نزدیک به یک‌سال است که دولت و وزارت صمت موضوع واردات خودرو را مطرح کرده‌اند، این در حالی است که در کف بازار خودروی خارجی مشاهده نمی‌شود.
فرزانه اظهارکرد: با وجود آن که خبرهای زیادی در خصوص واردات خودروهای کارکرده و خودروهای صفر کیلومتر شنیده می‌شود، اما به اعتقاد بنده این امر صرفا یک خبر مثبت است که برای کنترل بازار گفته می‌شود و بعید است که این امر صورت بگیرد.
این کارشناس بازار خودرو می‌گوید: نباید در این خصوص خوشبین باشیم چون در وضعیت فعلی تراز تجاری منفی در تجارت کشورمان وجود دارد، بنابراین فعالان تجاری کشور معتقدند ارز برای واردات به کالاهای اساسی‌تری همچون گندم و دارو اختصاص یابد نه خودرو؛ هر چند که بلاشک می توان گفت واردات خودرو تاثیر بسیار مثبتی در این بازار خواهد داشت.
وی می‌افزاید: بنابراین واردات خودروهای کارکرده بسیار بعید است و واردات خودروهای کارکرده نیز با توجه به سقفی که برای آن در نظر گرفته شده و با توجه به تشنگی بازار بسیار ناچیز است، به طوری که ۵ ماهی از هدف‌گذاری واردات ۱۰۰ هزار خودرو گذشته و همچنان یک خودرو هم وارد نشده است.
فرزانه در پایان می‌افزاید: با این حال امیدوارم تا پایان سال ۲ هزار دستگاه خودرو وارد شود چراکه دائما بین سازمان استاندارد، وزارت صمت و پلیس راهور پاس کاری صورت می‌گیرد و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد.

واردات خودرو و تاثیر آن در بازار شوخی است!
مرتضی شجاعی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با «صبح‌نو» در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو در کشور، اظهارکرد: روند بازار خودرو طی ۵ سال اخیر نشان داده که ارزش پول ملی(یا همان قیمت ارز) اصلی‌ترین عامل نوسانات قیمت خودرو در بازار است.
وی می‌افزاید: با این حال در برخی از مواقع، تغییرات بازار ارز زیاد نبوده اما قیمت خودرو رشد زیادی داشته است چراکه بازار خودرو متاثر از بازار ارز است و این بازار انتظار داشته که قیمت ارز با جهش زیادی روبرو شود، بنابراین بازار به نوعی پیش خور کرده و قیمت‌ها رشد زیادی داشته است.
این کارشناس بازار خودرو، خاطرنشان کرد: با این حال در یکی دو ماه اخیر روند برعکس شده و قیمت دلار ۲۰ درصد کاهش یافته است، بنابراین پول ملی کشورمان تقویت شده به همین دلیل خودروهای مونتاژی چینی ۴۰ درصد و مابقی خودروها ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمتشان کاسته شده است.
شجاعی در ادامه در خصوص واردات خودرو نیز یادآوری کرد: زمانی می‌توانیم در خصوص تاثیر واردات خودرو حرف بزنیم که حداقل ۶۰ هزار خودرو وارد کشور شود، بنابراین واردات کمتر از ۳۰۰ خودرو شوخی است و ما در خیابان چیزی نمی‌بینیم.
وی می‌افزاید: با این حال اخبار سیاسی مثبتی شامل آزاد سازی منابع ارزی کشورمان و مذاکرات ایران با آمریکا و برخی کشورهای عربی و عوامل صنعتی در قیمت‌ها تاثیر زیادی داشته است، به گونه‌ای که هرساله از نیمه اردیبهشت به بعد، خودروسازها روند شماره‌گذاری و تحویل خودرو تسریع می‌یابد که جلوی تلاطم خودرو را گرفته‌است.
این کارشناس بازار خودرو با بیان این که تقویت ارزش پول ملی، تسریع در روند تولید و شماره‌گذاری خودرو دو عامل کاهش قیمت خوردو بوده‌اند، می‌گوید: خبر واردات خودرو یا تصویب خودروهای وارداتی کارکرده در کوتاه مدت بار روانی مثبتی دارد و تاثیرگذار است، اما زمانی ملموس می‌تواند باشد که کف بازار اتفاقی صورت گیرد.
شجاعی تاکید می‌کند: برای ثبات بازار خودرو و جلوگیری از جولان سوداگران و دلالان مهمترین عامل در بازار خودرو که در سه هفته اخیر نیز صورت گرفته، این است که تحول و نوسانات نرخ ارز دلار در کوتاه مدت صعودی خیره‌کننده‌ای نخواهد داشت. وی با اشاره به این که مهمترین فاکتور در وهله اول کنترل نوسانات نرخ ارز و پیش‌بینی پذیر بودن آن است، می‌افزاید: اگر دولت سیزدهم بتواند این امر را تداوم بخشد بدون شک قیمت خودرو کاهش بیشتری را خواهد یافت، چراکه در چند ماه قبل، قیمت آن به صورت غیرمنطقی افزایش یافته است.

جلوگیری از افزایش قیمت
کارشناسان بازار خودرو معتقدند، سیاست‌گذار قصدی برای واردات خودرو تا پایان سال به صورت گسترده ندارد، اما با این حال تلاش می‌کند از طریق خبردرمانی و پمپاژ گسترده آن، از افزایش قیمت خودرو در کوتاه مدت جلوگیری کند.
از طرف دیگر آنها معتقدند که جلوگیری از نوسانات قیمت ارز می‌تواند تا حدود زیادی از تلاطم قیمت خودرو جلوگیری کرده و حتی در ادامه نیز به حذف دلالان صنعت خودرو و کاهش قیمت این محصول بیانجامد. امری که به نظر می‌رسد طی یک ماه اخیر صورت پذیرفته و بازار با ثبات روبرو شده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.